Koiviston Kukka ja Hautaus Oy – Ainutlaatuinen kastelulaitteisto

Irene ja Aaro Koivisto perustivat Soiniin kukka- ja hautaustoimiston 1961. Vuodesta 1997 lähtien Koiviston Kukka ja Hautaus Oy:tä ovat pyörittäneet Irenen ja Aaron lapsenlapsi Jaana ja hänen puolisonsa Timo Hyvösaho. Yrityksen historiassa viime aika on ollut poikkeuksellisen merkittävää ja jännittävää. Nimittäin pitkään visiona ollut keksintö, kastelulaitteisto, on tullut mahdolliseksi toteuttaa ja siihen on haettu myös patenttia. Leader Kuudestaan on osaltaan tukemassa kastelujärjestelmän kehittämis- ja markkinointiprosessia. Kastelulaitteisto lanseerattiin 2018, mutta kehitystyö on jatkunut ja tänä vuonna uusi versio esiteltiin Lepaan puutarhamessuilla.

 

– Kehitystyötä on tehty niin, että kastelulaitteisto toimii nyt hydraulipumpulla ja säiliö voidaan täyttää vaikka järvivedellä, koska uudessa versiossa on hyvät suodattimet. Lisäksi esimerkiksi vadelmapensaiden kastelu onnistuu nopeasti, kun kummaltakin puolelta tulee vettä. Vastaavanlaista ei löydy Suomesta, selvittää Timo Hyvösaho. (Kuvassa on vuoden 2018 kastelulaitteisto.)

 

Tähtäimessä ulkomaan markkinat

Kun Soinin seurakunta luopui 20 vuotta sitten hautojen hoitopalvelusta, Koiviston Kukka ja Hautaus Oy aloitti kyseisen palvelun. Työtehtävät kukka- ja hautaustoimistossa ovat vaihtelevia ja monipuolisia, mutta perustukijalaksi on muodostunut hautojen hoito, joka on kasvanut vuosi vuodelta.

– Hautojen kastelua on tehty käsivoimin. Apuna ovat olleet meidän kaksospojat. Jossain vaiheessa otettiin maitokärryt mukaan, joilla saatiin helposti matkaan useampi kastelukannu, kertoo Timo.

Kun nuoriso lensi pesästä, kastelu jäi Jaanan ja Timon käsien varaan. Kastelukannujen kantaminen oli hidasta ja aiheutti selkävaivoja. Haudanhoitoasiakkaita alkoi olla yhä enemmän. Timon mielessä oli pitkään kytenyt visio uudenlaisesta kastelulaitteistosta. Leader-rahoitus oli ratkaiseva tekijä.

– Ilman Leaderiä ei olisi ollut rohkeutta lähteä toteuttamaan tätä. Rahoituksella kehitettiin kastelujärjestelmän prototyyppi ja saatiin verkkosivut sekä esittelyvideo ja muuta esittelymateriaalia.

Leader Kuudestaan on ollut osaltaan mahdollistamassa myös osallistumista vuoden 2018 Lepaan puutarhamessuille, joilla kastelulaitteisto esiteltiin ensimmäistä kertaa alan ammattilaisille. Leader-rahoituksen turvin kastelulaitteiston myynti- ja markkinointityö pääsee vauhtiin.

– Tarkoituksena on lähteä myymään ja markkinoimaan tätä eri seurakunnille, kaupungeille ja kunnille sekä yksityisille. Kaikille, jotka tarvitsevat tehokasta ja tarkkaa kastelua, selvittää Timo.

Kastelujärjestelmään kuuluvat vesisäiliö, lannoitteensekoittaja ja alumiiniset kastelupuomit, joilla vesi ohjataan pikkutraktorin ohjaamosta suuttimia pitkin perille.  Hyvösahot perustivat aputoiminimen TJ Hyvis kastelulaitteiston kehittämistä ja markkinointi varten. Visiot eivät ole loppuneet kastelujärjestelmän kehittämiseen.

– Haaveena on, että tulevaisuudessa voisimme myydä kastelulaitteistoja myös ulkomaille, valottaa Timo.

 

Mukana elämän kirjossa

Kesäisin hautojen kastelu pitää Hyvösahot kiireisinä ja aika toukokuusta elokuuhun on muutoinkin hektistä.

– Myös hautakivien kaiverrus työllistää kesällä. Talvisin sitä ei pysty tekemään, kun kivet ovat liukkaita. Oikeastaan kesällä saadaan tehdä niin paljon kuin halutaan, sanoo Timo.

Yrityksen tulojen koostuessa useasta eri palasta myös työpäivät ovat vaihtelevia ja se onkin yksi työn parhaista puolista.

– Aamusta ei välttämättä tiedä, minkälainen päivä on tulossa. Välillä päivän suunta voi muuttua hetkessä, kertoo Jaana.

– Aina kuitenkin yritetään hoitaa akuutit asiat ensin, jatkaa Timo.

Päivittäisiin työtehtäviin sisältyy asiakaspalvelua ja kukkamyyntiä, jotka ovat hautojen hoidon lisäksi päätyötehtäviä.

– Kukkakimppujen sidonta on myös arkipäivää, kun meillä on sivutoimipiste Soinin Salessa, jota hoidamme, sanoo Jaana.

Työnsä puolesta Hyväsahot ovat nähneet elämän kirjoa, niin iloa kuin surua.

– Kun on itse menettänyt läheisiä ihmisiä, on kosketuspintaa ja ymmärtää paremmin surevia omaisia ja toivoo, että omalta osaltaan voi helpottaa heidän oloaan, kertoo Jaana.

Hyvösahot pitävät asiakaspalvelutyöstä ja paras palaute tehdystä työstä tulee asiakkailta.

– Kun asiakas on tyytyväinen, se on suurin kiitos, toteaa Jaana.

Budjetti

Tukiprosentti

Rahoittaja

Tukityyppi

Toteutusalue

Toteutusaika

2018–2019