Puhtaasti vesille

Sähköveneitä suunnitteleva ja valmistava yritys E-boat Oy on perustettu vuonna 2018. Ajatustyö, suunnittelu ja ideointi johtaa kuitenkin juurensa jo 2000 luvun alkupuolelle.  Yrityksen perustajat ovat Jarmo Isohella ja Samuel Haapala. Ammattitaitoa miehiltä löytyy, sillä Haapala on lasikuitualan ammattilainen ja Isohella on pitkän linjan venealan osaaja.

Sähkövenellä kulkiessä kuulee lintujen laulun ja kalojen loiskaukset. Kuva Jari Pelto-Piri

-Mä olen vähään sellainen viherpiipertäjä ja tykkään olla vesillä. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi siellä pitää mennä kauheeta vauhtia ja kovalla metelillä. Mielestäni on paljon hienompaa kulkea rauhallisesti ja hiljaisesti nauttien linnun laulusta ja aaltojen liplatuksesta. Siitä ajatus jokamiehen sähköveneen valmistuksesta lähti kytemään, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Jarmo Isohella.

Ensimmäinen versio sähköveneestä syntyi jo 2000 luvun alussa, mutta silloin aika ei ollut vielä valmiina sähköveneiden tuotannolle, nyt on asiat toisin. Isohellan mukaan nykyhetki on otollista aikaa, kun ihmiset ovat alkaneet ajattelemaan enemmän oman toiminnan ympäristövaikutuksia.

Jarmo Iso-Hella on kekselijäs ja innovatiivinen mies. Hänen pöytälaatikosta löytyy monia hyviä suunnitelmia odottamassa toteutusta.

-Olen ollut innovaattori aina ja olen osannut aavistaa mitä on tulossa. Aikanaan 80-luvulla myin palovaroittimia uskossa, että ne tulevat kohta pakollisiksi joka talouteen, näin kävi muutama vuotta myöhemmin, lisää Isohella.

Hän on mm. ensimmäisenä Suomessa valmistanut suksibokseja, kunnes edulliset tuonti muoviboksit rantautuivat Suomeen ja paikallinen tuotanto muuttui kannattamattomaksi.

Perustamistuella vauhtia sähköveneiden tuotekehitykseen ja kaupallistamiseen

Isohellan tuotesuunnittelu oli jo hyvin päässyt alkuun, kun yritys haki Leader Suupohjalta perustamistukea tuotekehityksen loppuunsaattamiseksi ja tuotteiden kaupallistamiseen. Tuki mahdollisti materiaalien, tarvikkeiden sekä prototyyppien valmistamisen tarvittavien asiantuntijapalveluiden hankinnan, markkinointimateriaalien valmistuksen sekä tuotteiden lanseeraukseen.

Sähköveneille on kysyntää sekä Suomessa että Euroopassa. Asia kävi ilmi alkuvuodesta, kun yritys osallistui venemessuihin kotimaassa ja ulkomailla. Kiinnostuneita ja potentiaalisia ostajiakin löytyi, mutta harva halusi ostaa venettä ilman koeajoa. Koeajopäivät olivat jo sovittuina, mutta sitten maailma muuttui koronapandemian vuoksi. Koeajoja ei pystytty järjestämään suunnitellusti ja alustava tilauskanta romahti.

-Suomen messujen jälkeen kymmenkunta venevuokraamoa olivat kiinnostuneita ostamaan meidän tuotteitamme, mutta tilaukset peruuntuivat koronan aiheuttaman epävarmuuden takia. Kun ei tiedetty onko turisteja, vuokrataanko veneitä, se hiljensi kevään täydellisesti, Isohella kertoo koronapandemian vaikutuksista yritykselle.

-Toivon kuitenkin, että tämä on vain pieni takaisku, koska ollaan oikeaan aikaan tekemässä oikeita asioita lisää Isohella.

Tällä hetkellä yrityksellä on valmiina kaksi tuotetta: EB Fisher ja EB Sunny Cat. Alukset ovat akkukäyttöisiä ja veneiden katoksille voidaan halutessaan asentaa aurinkokennot, jolloin akkuja voidaan ladata myös ajon aikana. Suunnitteilla on ainakin kaksi uutta mallia.

Yrityksen tavoitteena on päästä kansainvälisille markkinoille.

Budjetti

Tukiprosentti

Rahoittaja

Tukityyppi

Toteutusalue

Toteutusaika