Maatilamatkailua 20 vuotta

 

Maatilamatkailu Ilomäen pihapiiriin saavuttaessa ensimmäisenä silmä mieltyy kauniiseen maalaismaisemaan ja mieli lepää rauhallisessa tunnelmassa. Peräseinäjoella sijaitseva Maatilamatkailu Ilomäki on toiminut 20 vuotta.

–Vanhempani Päivi ja Reijo aloittivat 1999 ja nyt minä olen ollut ohjaksissa neljä ja puolivuotta, kertoo Merja Ilomäki.

Ennen kuin Merja ryhtyi maatilamatkailun yrittäjäksi, hän opiskeli agrologiksi ja työskenteli kymmenisen vuotta kotieläinagrologin tehtävissä ProAgria Etelä-Pohjanmaalla. Aktiivinen yrittäjä on kouluttautunut lisää töiden ohella.

– Olen ollut mukana pandoihin liittyvien hankkeiden koulutuksissa, jotka ovat kartuttaneet matkailutietämystä, Merja selvittää.

 

Ähtärin pandojen mukana lisää asiakkaita

Pandojen saapuminen Ähtäriin on vaikuttanut maatilamatkailun arkeen varsin positiivisesti.

– Perheitä on tullut vieraiksi yhä enemmän. Usein heidän reissusuunnitelmiinsa sisältyvät esimerkiksi PowerPark, Ähtärin eläinpuisto ja Keskinen.

Tila on unelmien paikka perheen pienimmille ja miksei aikuisillekin. Nimittäin siellä on pupuja, lampaita, kissoja, koira, hevonen ja poni.

– Monelle lapselle on ollut iso elämys, kun on päässyt ensimmäistä kertaa poniajelulle.

 

Yritysryhmähanke Peräseinäjoen helmet

Kaikkiaan Maatilamatkailu Ilomäellä on kahdeksan mökkiä.

– Neljä on tässä ihan maatilan yhteydessä ja kolme mökkiä hieman kauempana. Kahdeksas mökki hankittiin Kalajärven Matkailukeskuksesta 2018 ja siihen saatiin Leader Liiverin myöntämä investointituki.

Maatilamatkailu Ilomäki on mukana yritysryhmähankkeessa Peräseinäjoen helmet – Kasvua, kilpailukykyä ja kansainvälisyyttä.

– Yritysryhmähankkeen myötä toimintaa laajennettiin matkailukeskukselle ja samalla yhteistyö muiden yrittäjien kanssa Kalajärvellä on tiivistynyt.

Leader Liiverin rahoittama yritysryhmähanke on viiden peräseinäjokisen mikroyrityksen tarpeista lähtevä hanke, jolla haetaan yritysten liiketoimintojen uudistumista ja kasvua edistämällä yritysten kansainvälistymistä, yhteistyötä ja verkostomaista toimintatapaa. Maatilamatkailu Ilomäellä esimerkiksi markkinointia on uudistettu kääntämällä markkinointimateriaaleja muun muassa englanniksi, ruotsiksi, saksaksi ja ranskaksi.

– Asiakkaistamme 25 prosenttia on ulkomaalaisia. Heitä käy meillä viikoittain. Suurimmaksi osaksi ulkomaalaiset asiakkaat ovat työmatkalaisia.

Kesällä maatilamatkailun arki on erityisen kiireistä, kun Seinäjoen tapahtumat tuovat väkeä.

– Tässä hommassa parasta on se, että tapaa paljon erilaisia ihmisiä ja työ on vaihtelevaa, Merja tiivistää.

 

Posted in